Dijkman Advies Training Coaching
herfst  2017.
Er is nu ook een Spel van GOUD.

Er was al het boek “GOUD. Uitgaan van potentieel bij leren en ontwikkelen”. En nu is er ook een spel, met dezelfde inhoud. Voor iedereen, die meer van Doen dan van lezen houdt... En houdt van ervaren, van spelen EN niet bang is voor een beetje diepgang en wat wezenlijke inzichten. Zin in een Sneak Preview? En een leuke middag met een goeie borrel? Welkom op 13 december!

Dit anders-dan-anders spel is bij uitstek geschikt voor intervisiegroepen, teams en trainingsgroepen Een spel voor iedereen die zich op een verdiepende en speelse manier wil ontwikkelen. En dan hebben we het zeker niet over moeizaam en zuchtend aan de slag gaan met je ‘verbeterpunten’; we richten juist de aandacht op wat je nu al aan waardevols en moois in je hebt en hoe je dat verder kan versterken. Spelenderwijs beantwoord je vragen die er echt toe doen. Met een lach en een traan. Door de dynamiek van het samen spelen zet je op een luchtige en plezierige manier een (vervolg)stap in je persoonlijke ontwikkeling.

Datum: Wo.mi. 13 dec van 15.00 tot 17.30 uur
Plaats: Zaltbommel bij Schouten & Nelissen
Opgeven: Info@thema.nl ovv Dag van GOUD en NAW gegevens.
Kosten: 50 € incl. het Spel van GOUD à 49,95 € (Heb jij het spel al? Dan kies je natuurlijk het boek , of zoek je gewoon iets anders moois uit in het boekencafé van Thema)

herfst 2017
Wat wil je?
Foute vraag?!
Laatst schreef filosoof Menno de Bree een column in FD, nl.  ‘De dolende dertiger’ waarin hij stelde dat een coach niet zou moeten vragen: ‘Wat wil je?’ Maar ‘wat is het waard om gewild te worden’.  Food for thought voor coaches, voor dolende dertigers. En zeker ook food for thought voor deze zestiger. Heb jij zelf ook al antwoord proberen te geven op die twee vragen? Best interessant!
Ik vertaal het graag naar mijn werkcontext als coach en opleider van coaches. Inderdaad, die vraag: “Wat wil je?” Een schandalige vraag, zo uit het niets. Een vraag die vaak te moeilijk is om te beantwoorden. Als de client dat wist, zat ie niet bij de coach. Net als de vraag, die (gelukkig alleen onervaren) coaches vaak stellen “Wat heb je nodig om daar achter te komen?” Brr. Het zou verboden moeten worden…
Voorbeeld.
Laten we een reguliere coachingsvraag als voorbeeld nemen:”Ambieer ik die leidinggevende functie in mijn bedrijf, of niet?”
Als de coach meteen daarop, kaal de vraag stelt “Wat wil je?” of de net zo kale vraag “Wat vind je belangrijk” kan de dolende dertiger van de Bree vaak geen passend antwoord vinden op zijn coachingsvraag. Waarschijnlijk zelfs helemaal geen antwoord. En dat geldt niet alleen voor de dertiger.
Filosoof.
Dat daarom juist een filosoof als de Bree vanuit zijn achtergrond komt met het alternatief “Wat is het waard om gewild te worden”, is begrijpelijk. Maar als coach vraag ik me af of de client zoveel geholpen is met die wijziging. Mijn ervaring  is dat de client vanuit een automatische piloot antwoordt op zo’n vraag als: “Wat is waard….” En sociaal wenselijk antwoordt: “Eh vrede”. Het blijft een cognitieve exercitie: “Vrede dus. En eh, veiligheid, zorg voor het milieu, gezondheid…” Belangrijke waarden. Maar ze worden niet doorvoeld, ze resoneren niet.
Bovendien zijn ze niet altijd meteen te vertalen zijn naar een persoonlijk antwoord op de coachingsvraag van de client. Wordt er straks nou gesolliciteerd of niet?
Filosoof & filosoof.
Een filosoof aan mijn keukentafel legt mij uit dat  de Bree met zijn alternatief een andere waardenbenadering aanboort. De eerste (wat wil ik?) valt onder de deontologische: Wat drijft mij, en wat is mijn bestemming. En de tweede (wat is het waard?) leest meer als de utilistische. Met aan de ene kant het nut voor deze maatschappij. En aan de andere kant het nut voor de persoon. Waarbij je pain & pleasure afweegt, optelt en aftrekt en onderaan het kassabonnetje weet wat je zou moeten kiezen. Overigens zal dat vaak vooral achteromkijkend te beantwoorden zijn. Was DAT het me waard?
Of is het geen kwestie van verschil in benadering van waarden maar een van keuze van vocabulaire? En bedoelt de Bree de tweede vraag anders, namelijk als ‘Wat is waard gewild te worden?’ Ik laat nu het woordje ‘het’ weg. En lijk daarmee de derde benadering, de deugdenbenadering van waarden te raken: Om mij heen kijkend in deze wereld, wat draagt bij aan de ontwikkeling van mijn deugden?
Filosoof & coach.
Op welke van de drie benaderingen van waarden de vraag ook gestoeld is, het antwoord van de client blijft bestaan uit woorden. Al komen sommige clienten al we een stap verder als we de antwoorden helpen te vertalen. Met de vraag: “En welke van deze waarden heeft een relatie met jouw issue: Moet ik die leidinggevende functie ambieren of niet?” Dan zou het kunnen dat de waarde ‘gezondheid’ genoemd wordt. En dat de client zich gaat afvragen of de leidinggevende functie wel bij zal dragen aan zijn of haar gezondheid. Of juist niet. Bijvoorbeeld omdat de client in de huidige functie al veel last van migraine heeft als positie ingenomen moet worden, besluiten moeten vallen. Laat staan als…
Een waarde(n)volle vertaling van de vraag dus. Al blijft waarschijnlijk een krachtige keuze voor het verscheuren van de sollicitatiebrief uit.  Omdat de waarde ‘gezondheid’ niet doorvoeld is. En daardoor niet richtinggevend, duurzaam is.
Coach met goud
Gelukkig zijn er andere manieren voor een coach om waarden te delven. De coach kan namelijk interventies inzetten waarbij niet kaal gevraagd wordt “Wat wil je?” en ook niet “Wat is –het - waard gewild te worden” maar technieken waarbij de client werkelijk contact maakt, letterlijk ervaart wat hij of zij belangrijk vindt. Ook als dat tot dan toe nog niet zo bewust geweten was. Die waarden daarbij tot in zijn botten doorvoelt. En in contact met dat wat belangrijk voor hem of haar is, ervoor kiest die waarden ook werkelijk te leven: Living your values.
Dan gaat de coach dus voor de deontologische en bovendien ervaringsgerichte benadering. En ik durf te stellen, uit mijn persoonlijke ervaring en uit mijn ervaring als coach, dat als een waarde werkelijk fysiek, emotioneel en cognitief resoneert, er bijna als vanzelf een krachtige keuze uit voortkomt: “Wat ik wil? Nou, dat is DAT, natuurlijk!”
Krachtig en op waarden gestoeld. Of je coachingsvraag nou over beginnen met leidinggeven gaat of wat dan ook. Of je nou dolende dertiger of (dolende) zestiger bent.
 
Meer weten? Over waarden delven?
“GOUD. Over uitgaan van potentieel bij mensen en die organisaties waarin zij werken”.
Anje-Marijcke van Boxtel en Aveline Dijkman. Uitgeverij Thema.



DAT heeft nieuws!
 

Coachingsopleidingen voor professionals uit het onderwijs.
> Coach@PrO ; Verdiepende 8-daagse coachingsopleiding voor PrOfessionals uit het Praktijkonderwijs. Start nieuwe groep: sept. 2016
> Coach@SchOOl; Verdiepende 8-daagse coachingsopleiding voor het Onderwijs; start nieuwe groep: sept. 2016
Beide opleidingen zijn gebouwd op de visie op coaching in het boek GOUD.
 

> Coach@Prof; vervolgopleiding voor wie verder wil en meer wil:
Module A. Coach als Professie
Module B. Geaccrediteerd Coach
Module C. Masterclasses na GOUD.
Bv Masterclass over Byron Katie, 5 okt 2016 met Margreet van Persie
     Masterclass over PrOvocatief Coachen, 2 nov. 2016 met Romy de Rijk




Augustus 2015.

Het boek "GOUD,
potentieel ontwikkeling voor mensen en de organisaties waar zij werken".

Auteurs: Anje-Marijcke van Boxtel en Aveline Dijkman, mmv Sander Trooster
ligt in de boekhandel.*1
*1 Niet?
Ook te bestellen bij Thema.nl of Bol.com



Juni 2015. Verdiepende coachingsopleiding voor het Praktijkonderwijs: "Coach@PrO":

Docenten in het Praktijkonderwijs (PrO) houden individuele coachingsgesprekken met hun leerlingen. In dit type onderwijs, bedoeld voor leerlingen die niet op het VMBO terecht kunnen, wordt nl. ‘op maat’ gewerkt. In een Individueel OntwikkelPlan (IOP) wordt vastgelegd wat de leerling wil leren. Daaraan voorafgaand worden structureel coachingsgesprekken  gevoerd. Hoe kan de docent anders weten wat de leerling wil leren?!
Tegelijkertijd is dat coachen makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe coach je de  zwakbegaafde Roy, met een irreeel zelfbeeld? Die ondanks zijn moeite met leren piloot wil worden? Of wat te doen met Hyacintha, die nauwelijks iets zegt, waar 'niks uitkomt'? Of Abdelkader, die weerstand heeft tegen alles in het PrO omdat hij per se naar het VMBO wil, terwijl dat echt te hoog gegrepen is voor hem? En Fatiha, die lijkt uit te stralen dat ze niet gecoacht WIL worden?

De PrO-docenten zijn gedreven werkers, die de vaardigheid van coachen van hun leerlingen steeds beter onder de knie willen krijgen. DATcoaching geeft al vanaf 2003 trainingen in coachingsvaardigheden aan docententeams op PrOscholen. Steeds meer professionals zijn de orienterende fase voorbij en willen zich verder scholen in coaching. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat de verdiepende coachingsopleiding "Coach@PrO"  in enkele weken volgeboekt was. Allemaal docenten, die na zo'n oriënterende coachingstraining op hun school, verder willen groeien als coach.  Want, zo zeggen ze: “Ik wil het beste uit mijn leerlingen halen”. Als DAT geen bewijs is van hun liefde voor hun vak en hun leerlingen! Chapeau voor deze PrOfessionals in het onderwijs”.




December 2014.
 

Het boek over de Kompasvisie is af. Anje-Marijcke van Boxtel, director van Schouten & Nelissen Coaching  en ik hebben er samen met veel plezier aan gewerkt. Sander Trooster was zo aardig (en deskundig!) om ons te helpen bij de afronding. Het is een inspiratieboek geworden voor coaches, maar eigenlijk is het voor iedereen die zich wil ontwikkelen. Het boek ligt nu bij Uitgeverij Thema waar ze er een mooie uitgave van zullen maken met de titel:"GOUD! Potentieelontwikkeling voor mensen en de organisaties waar zij werken"



Feestposium op 7 juni 2013
Aveline:" Ik coach en train al heel wat jaren.
Maar in 2003 waagde ik de stap:en schreef me in bij de Kamer van Koophandel in Utrecht
onder de naam ‘Dijkman Advies & Training’. DAT was een gouden greep. En elk jaar werd een kado…

In tien jaar is DAT uitgegroeid tot een gezond éénvrouwsbedrijf
waarin ik met veel plezier werk.
Ik ben daar blij om en trots op:
de tulp*
staat in volle bloei.DAT Coaching - Feestposium

Ik ben alle mensen,
met wie ik in de afgelopen jaren mocht samenwerken,
dan ook heel dankbaar.
Hierbij nodig ik mijn relaties uit voor een feestelijk symposium,
een ‘Feestposium’,
met workshops voor en door elkaar.
Klein en fijn, gewoon in en om onze boerderij.

*de tulp is een metafoor, die ik voor mijn coachingswerk gebruik.

 
Ik voel me vereerd dat zoveel kanjers in hun vak spontaan aangeboden hebben om een workshop of een lezing te geven. Het is zo een bontbloeiend boeket geworden van workshops over uiteenlopende onderwerpen, zoals over Traumaverwerking, over “Chi neng qi gong, een meditatie in beweging”, over Mindfulness , maar ook over bv Groei en Bloei in de kunst, over Sushi-maken, Kids & Therapie, Schilderen op zolder, en ga zo maar door…. "
 
 
mei 2013:
Bestseller-schrijfster Josha Zwaan
bij DAT, in de Vlashoeve in Almkerk.
Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van DAT, het bedrijf in training en coaching in Zelfmanagement in Almkerk, geeft Josha Zwaan een lezing in de Vlashoeve.
Ze schreef twee romans over hoe oorlogstrauma’s soms blijvend doorwerken in een mensenleven: ‘Parnassia’ en ‘Zeevonk’. Naast romans schrijft ze essays voor oa Trouw en tijdschrift Volzin.

Josha Zwaan debuteerde in 2010 met de roman Parnassia (over de strijd na 1945 over de joodse onderduikkinderen) waarvan meer den 75.000 exemplaren verkocht zijn.
Voor de roman Zeevonk putte ze uit de ervaringen van haar moeder die geboren is in Indonesië en uit haar eigen ervaring: in 1967 reisde Zwaan op de Achille Lauro met haar geëmigreerde ouders terug naar Nederland.
Zeevonk is een intrigerende roman waarin de geschiedenis van het beroemde cruiseschip Achille Lauro (voorheen de Willem Ruys) zich verweeft met het verhaal van een vrouw die de eerste jaren van haar leven samen met haar moeder geïnterneerd werd in een van de jappenkampen.

DAT pakt uit met een scala aan workshops, lezingen en een expositie vanwege het 10-jarig bestaan van het bedrijf. Aveline Dijkman, eigenaar van dit bloeiend bedrijf in training/coaching in zelfmanagement zegt: “Ik ben er blij om dat mijn bedrijf in Utrecht en Almkerk zo goed draait. Dat deel ik graag met mijn relaties tijdens een Feestposium”.
Zelfmanagement gaat over: Hoe ga ik om met mijn tijd, met mijn werk, met de ander en met mijzelf. En is dat, doe ik dat zoals ik dat graag zou willen? BLOEI ik?!
Josha Zwaan laat zien hoe zij is opgebloeid door de keus te gaan schrijven.

Meer info: www.joshazwaan.nl en www.DATcoaching.nl

 
Mei 2013:
Inspirerend werk van Titi Zaadnoordijk bij DAT in de Vlashoeve.

 

Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van Dijkman Advies en Training exposeert beeldend kunstenaar en dichter Titi Zaadnoordijk ruim 40 feestelijke werken in de Vlashoeve in Almkerk.

 

Titi Zaadnoordijk is een meester op het gebied van lijn en kleur, aan enkele lijnen heeft zij genoeg om een karakter te schetsen. Ongecompliceerde levenslust straalt ons tegemoet op de kleurige tulpen-schilderijen. En ook dierenportretten in sterke lijnen en uitbundige kleurvlakken ontwapenen in hun eenvoud.Titi weet ook haar weg met de meer ingetogen nuances van de grijzen en de witten. Laconiek verbeeldt Titi het volle leven, en zo geeft haar werk de beschouwer moed.

Titi Zaadnoordijk (1960), ’Mijn werk moet zo zijn omdat ik zo ben’, is beeldend kunstenaar, dichter en performer. Ze woont en werkt in Friesland.
Zij maakt zowel vrij werk als werk in opdracht, ook geeft ze op afspraak inspirerende workshops, zowel voor particulieren als voor bedrijven.
In 2012 verscheen ‘Het jaar van de getrouwde man’ bij uitgeverij In de Knipscheer, een geïllustreerde dichtbundel, die leest als een roman, over liefde, kinderen en verlangen.
Zij droeg haar gedichten voor op bijv. de Nacht van de Poëzie en het Boekenbal.
Bij Titi is inhoud vermakelijk en mag er gelachen worden om serieuze poëzie. In al haar werk bezit Titi Zaadnoordijk een groot vermogen tot relativering. Haar werk stemt veel mensen vrolijk.

.
DAT pakt uit met deze blije expositie vanwege het 10-jarig bestaan van het bedrijf. Aveline Dijkman, eigenaar van dit bloeiend bedrijf in training/coaching in zelfmanagement zegt: “Ik ben er heel blij om dat mijn bedrijf in Utrecht en Almkerk zo goed draait. Dat deel ik graag met anderen”.
Zelfmanagement gaat over: Hoe ga ik om met mijn tijd, met mijn werk, met de ander en met mijzelf. En is dat, doe ik dat zoals ik dat graag zou willen? BLOEI ik?!
Aveline: ”Het is fantastisch om te zien hoe mensen door kortdurende coaching van een zestal sessies al kunnen groeien in zelfmanagement, in (weer meer) regie nemen in leven en werk.”

De expositie wordt afgesloten met een ‘Feestposium’ waarin relaties van DAT getrakteerd worden op een bontbloeiend boeket aan workshops, met het thema Groei & Bloei.

Bezoek van de expositie: op afspraak, tot 7 juni. De Vlashoeve, Provincialeweg Noord 19, Almkerk Tel. 06-23625808
Meer info: www.titi.nl en www.DATcoaching.nl


"Putten uit eigen kracht"
Zo heet het boek wat terugkijkt & rondkijkt naar de ontwikkelingen in 10 jaar Praktijkonderwijs. Een mooie titel, die ook heel goed past o.a. bij het hoofdstuk over 'Coaching van leerlingen in het PrO'

DAT is immers,de grond-attitude die we hebben als coach in het PrO: geloven dat de leerling kan putten uit eigen kracht. En de leerling zelf ook laten geloven, laten ervaren dat hij/zij genoeg in huis heeft om eigen, krachtige keuzes te maken. Bv over wat hij/zij wil leren!



Weer heerlijk aan het werk.

April 2012. Eigenlijk zou iedereen dat af en toe moeten mogen nemen: een sabbatical.... Wat een weelde om een half jaar lang sabbatical/studieverlof gehad te mogen hebben. Over 7 jaar weer!
Aveline: 'Ik kan nu CPCC achter mijn naam zetten: Certified Personal Co-active Coach. Deze wijze van coachen spreekt me enorm aan. En mijn clienten ook! Mensen groeien er echt van. Extra fijn dus om weer vol aan het werk te mogen zijn, deels als coach en deels als opleider van coaches. Wat heb ik toch een mooi vak!'
 

Sabbatical/studieverlof.

Het leven is meer dan werken alleen.....
>Een -parttime- sabbatical van september 2011 tot en met maart 2012. In die periode maakt Aveline tevens een verdiepingsslag op coachingsgebied. Ze is dat halfjaar alleen bezig met coaching. Voornamelijk in Utrecht (de Theekoepel in Park Oog in Al) en soms ook in Almkerk ( De Vlashoeve in NoordBrabant) Daarnaast heeft ze studieverlof. Er zullen in die periode dus geen trainingen/workshops gegeven worden op scholen en in bedrijven; en er zullen geen supervisiegroepen draaien.


Tip! Goeie coach-opleiding!

Juni 2011. Aveline was examinator bij Schouten & Nelissen. Na het volgen van een opleiding tot coach legden een aantal examenkandidaten een Proeve van Bekwaamheid af.
"Ik was onder de indruk van het niveau van enkele kandidaten. Wat is er veel geleerd tijdens die opleiding!"
 

Co-Active Coach.
Oktober 2010. Zoals al eerder geschreven: als coach raak je nooit uitgeleerd. Wat dat betreft, ben je net een mens.... :>)
Aveline sloot de laatste module af van de Intermediate opleiding tot Co-Active Coach. De opleiding werd verzorgd door het CTI, The Coachings Training Institute. Een ICP Accredited Coach Training Program, ACTP.

10 Keer Beter! 3

Ook dit jaar zijn er weer een tiental auteurs bezig met een artikel over het door hen uitgevoerde onderzoek. Het zijn Masters SEN, afgestudeerden van Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg. Ze zijn genomineerd voor de onderzoeksprijs 2010. Aveline Dijkman coacht, net als in de jaren daarvoor,  deze Masters SEN tijdens het schrijfproces. Een inspirerende klus. Zoals Sharon Dijksma in het voorwoord van '10 Keer Beter 1' al schreef: " Ons onderwijs wordt misschien wel tien keer beter door al die docenten, die graag in hun deskundigheid willen investeren!"

 

Zomerstop
DAT werkt met een zomerstop. De zomerstop is van 10 juli tot 25 augustus. Mail en telefoon wordt beperkt beantwoord.
 

30 mei 2010
Als coach raak je nooit uitgeleerd. Eigenlijk ben je daarin net een mens…. :>)
Aveline sloot de Fulfillment module af van de Opleiding tot Co-Active Coach. Al eerder deed zij de Fundamentals Course. De opleiding wordt verzorgd door het Coaches Trainings Institute (CTI, San Francisco Bay) ism Schouten & Nelissen (Zaltbommel).
 

21 april 2010
Aveline Dijkman werkte mee aan het jaarverslag van de Vereniging voor Praktijkonderwijs. Ze sprak met (semi)profvoetballers van ID=voetbal. Jonge mannen, die ooit op het Praktijkonderwijs gezeten hebben en nu hun droom verwezenlijken op het voetbalveld.