Dijkman Advies Training Coaching

PrO-rustiger werken:

Dit nog even doen, dàt nog even nazoeken, die ouder nog even bellen, deze collega nog even vragen om…, niet vergeten om te...

Hoe vaak werkt u op school met ‘innerlijke gehaastheid’?


Heel vaak zal die onrust liggen aan organisatorische oorzaken op school. De fusie, de regels die van bovenaf opgelegd worden. Soms ligt het volgens docenten aan een slecht functionerende directie, aan de lastige leerlingen…. Zou best waar kunnen zijn.

Maar..., hoe vaak zit de onrust in de docent zelf? En, hoe fijn is dat om innerlijk gehaast te werken? Zou u niet prettiger en effectiever willen werken, daardoor (nog) beter op de leerlingen reageren en op uw collega’s?

DAT biedt behalve vaardigheidstrainingen over coachen, op scholen ook trainingen op het persoonlijke vlak. Juist in het onderwijs, zoals bijvoorbeeld De stressbestendige docent of Doeltreffend aan het werk.

Aveline:
”In het bedrijfsleven wordt al jaren heel veel geld uitgetrokken voor trainingen in zelfmanagement, stressbestendigheid, persoonlijke groei van de werknemer, timemanagement, burnoutpreventie etc. Ik heb inmiddels veel ervaring opgedaan in het geven van zulke trainingen. Ik zie ook echt groei, ontwikkeling bij werknemers. Dat is prachtig om mee te maken.

Maar hoe zit dat op scholen?! Immers, op een school werken toch ook mensen….?! Hoe vaak geeft het samenwerken met collega's spanning? Is daar aandacht voor? Hoe vaak wordt er werkelijk aandacht besteed aan hoe de docent omgaat met zichzelf? Waarom wel in het bedrijfsleven kijken naar hoe de mens in zijn vel zit, en niet in het onderwijs? Natuurlijk, het kind moet centraal staan, in het onderwijs. Maar als er te weinig aandacht gaat naar de docent als Mens, naar zijn of haar unieke kwaliteiten en leervragen, heeft hij of zij vaak niet genoeg spankracht om zich volledig en goedgemutst aan de taak te wijden!”
 

Aveline Dijkman kwam in 2008, na een onderzoek naar de stressbestendigheid in het onderwijs  tot de conclusie dat er vaak sprake is van stress. Ook al blijkt dat een woord, dat niet graag gebruikt wordt op scholen. Dat zegt men op school niet graag tegen elkaar, dat je stress voelt. De ander zou ’s kunnen denken dat je het niet redt in de klas….Als we het vertalen naar ‘innerlijke gehaastheid’ , naar ‘onrust van binnen’ dan is er vaak veel herkenning.

Uit het onderzoek blijkt dat daar preventief en curatief iets aan te doen is in het onderwijs, net als dat elders, in het bedrijfsleven, gebeurt. Ook dat is niet zo opzienbarend. Maar…., als het zo vanzelf spreekt dat er wat aan te doen is… waarom gebeurt het dan niet?

DAT stelt: bij een fenomeen als Inclusief Onderwijs of Passend Onderwijs zou niet alleen gedacht moeten worden aan inclusie van alle kinderen. Inclusie zou ook moeten gelden voor de werkers in het onderwijs, alle mensen: Hou ook de docent (gezond) binnen de school!



Training en coaching in zelfmanagement:
  • individuele supervisie/coaching bij persoonlijke, werkgerelateerde vraagstukken
  • begeleide intervisie
  • training in stressbestendigheid: rustiger, meer ontspannen werken 
  • training in doeltreffend zelfmanagement

Zie het RET Handboek van Bender en Dijkman.






Of word je vooral ook moe van jezelf?